|
Gummibælter er standard på CV90 Armadillo fra BAE Systems. Mens den tidligere standard, metalbælter, er ekstraudstyr.
Gummiteknologien er ifølge BAE Systems så langt fremme, at den er standard og de forventer ikke at levere CV90 med andet end gummibælter i fremtiden. De 144 CV90'ere, som Norge er ved at anskaffe sig, er alle med gummibælter. Det oplyser BAE Systems til nytkampfly.dk.
I 2019 er det planen, at der skal være gummibælter på alle de CV9035 infanterikampkøretøjer (IKK'er), som Hæren har i dag. CV9035 og CV90 har en fælles platform. Forskellen er, at CV9035 har en stor kanon installeret.
BAE Systems: Masssive fordele
Gummibælterne er ifølge flere uafhængige undersøgelser 60 procent billigere i drift end køretøjer med traditionelle bælter.
Der er bedre komfort i kabinen og aktiv støddæmpning.
Desuden kan køretøjerne køre mere end 1.000 km. på én tank med gummibælter. Længere end de hjulbaserede og bæltebaserede konkurrenter.
Iflg. BAE Systems kan bæltekøretøjer det som et hjulkøretøj også kan - og mere til. I et barskt terræn er bælterne langt bedre og på almindelig vej er gummibælterne efterhånden så gode, at de næsten kan matche hjulkøretøjernes komfort.
Hjulkøretøjer er gode til fredsbevarende operationer, hvor det primært handler om at vise (FN-)flaget på gader og stræder. I egentlige kampsituationer derimod giver bælter langt større taktisk mobilitet, mener BAE Systems iflg. nytkampfly.dk.
Alle bælte-kandidater bruger gummi
De tre bæltekøretøjer i konkurrencen om at levere nye pansrede mandskabsvogne, PMV, til det danske forsvar lever op til kravet om at køre med gummibælter fremfor på stålbælter.
Et af de parametre, som forsvaret lægger vægt på, er om soldaterne efter en dags transport er i kampklar form, når de stiger ud.
BAE Systems om fordele ved gummibælter frem for metalbælter Fordele:
- Ca. halv vægt: 1200 kg mindre: Bedre mobilitet. Mere nyttelast (el. beskyttelse).
- Klart mindre støj indvendig, 5-10 dB: Øget komfort.
- Markant færre vibrationer, 50-80% reduktiion: Øget komfort, færre vibrationsskader på elektonik og ammunition.
- Mindre risiko for at kaste bælterne.
- Mindre støvskyer under kørsel.
- Bedre mobilitet i mange terræntyper.
- Mindre LCC og LSC: Mindre brændstofforbrug. Øget levetid for komponenter i bælternes gear.
Ulempe:
- Hvis bæltet ryger af og skal sættes på igen med håndkraft. Metalbælter er fleksible, mens gummibælter ikke kan give sig grundet de indbyggede stålwirer. |
|