Logistikken styrer krigen


I logistiksektionen udregner de, hvor mange køretøjer der er plads til på vejene, så de undgår trafikpropper i et operationsområde. Foto: Kim Vibe Michelsen.

fre. 11. april 2014


Kilde: HOK.



Baggrund:
fre. 4. april 2014: Krigen er rykket til Oksbøl
ons. 2. april 2014: Danske Division leder international øvelse
man. 17. mar. 2014: At tage sig af flygtninge

Når kampvogne og infanteri rykker frem, er der et stort apparat af støtteenheder bag dem. Under øvelsen Yellow Knight i Oksbøl er logistikken med i spillet, og Danske Division satser på at skabe mere multinationalitet på området.

500 kilometer. Så meget fylder Danske Division, hvis alle køretøjerne kører lige efter hinanden på den samme vej. Når første køretøj forlader Oksbøllejren, ville det være i Berlin, før det sidste kørte ud gennem den rød- og hvidmalede bom i hovedvagten.
     Derfor er movement control, altså det at styre enhedernes bevægelser på det begrænsede vejnet i et operationsområde, helt afgørende, hvis divisionen ikke skal vikle sig selv og andre ind i en enorm trafikprop.
     Det er regnedrengene i logistiksektionen, der sørger for, at det ikke sker. De har computerprogrammer, der med matematisk præcision kan udregne hvor mange køretøjer, der er plads til på vejene til enhver tid. De styrer med hård hånd enhedernes bevægelser på vejnettet, så operationerne ikke går i stå på grund af propper på vejnettet.
     - Det skal køre som med DSB. Enhver bevægelse skal styres og kontrolleres oppefra, når vi fylder så mange enheder ind i et så begrænset område, fortæller major Erik Hviid, der er chef for logistiksektionen ved Danske Division.

Mere multinationalitet fremover
     Selvom trafikstyring fylder meget, er det dog kun en lille del af den samlede forsyningstjeneste ved Danske Division. Her er fremskudte lagre, gigantiske forsyningskolonner, hele beredskabet af felthospitaler og sanitetstropper og ikke mindst krigsfangelejre.
     Da forsyningstjeneste er et nationalt ansvar i NATO, skal Danske Division med sine fem brigader fra fire forskellige lande principielt køre fire forskellige logistiske systemer samtidig, hvilket ikke altid er lige praktisk.
     - Vi har vænnet os til en betydelig grad af multinationalitet med fælles felthospitaler, evakuering af sårede og i nogen grad transport i forsyningstjenesten i Afghanistan og andre missioner. Det er skabt på baggrund af aftaler mellem de enkelte lande i styrken. Sådan fungerer det ikke endnu, når NATO-landene arbejder sammen i Europa, og vi kunne godt tænke os at komme tættere på den virkelighed, siger Erik Hviid.
     Det er dog mest i de små ting, Danske Division kan forbedre samarbejdet mellem de fire landes enheder. Det handler primært om fælles transport og planlægning samt på sigt en bedre integration mellem brigadernes forskelligartede logistiske IT-systemer.
     På længere sigt håber Erik Hviid på, at nogle af tingene kan indøves i virkeligheden med indsættelse af rigtige enheder, så alle logistiske elementer kan deltage fysisk.

Direkte link til denne artikel: www.artilleriet.dk/artikel/4910-Danske-Division--logistikken-styrer-krigen.htm.

Tweet