Porten til Europa

ons. 10. sept. 2014



Baggrund:
man. 18. aug. 2014: Tre tilbud på nyt artilleri
tors. 22. maj 2014: Nordkorea har skudt mod sydkoreansk krigsskib
man. 31. mar. 2014: USA: Nordkoreanske granater en provokation

Danmark er et brohoved til Europa for sydkoreanske Samsung Techwin. Ordren på 9-21 haubitser er i småtingsafdelingen, når man producerer 20-30 artillerisystemer hver måned frem til 2020.

Sådan har firmaets repræsentanter overfor nytkampfly.dk forklaret deres deltagelse i den danske udbudskonkurrence om et nyt artillerisystem.
     Efter mødet med netavisen satte de to koreanske sælgere kursen mod Finland, hvor Ruslands ageren de seneste måneder har gjort interessen for artillerikanoner ekstra stor. Norge har netop udsendt et spørgeskema til en række artilleriproducenter for at få informationer inden man eventuelt udsender en egentlig "request for information". Polen er blevet mere artilleriinteresserede.
     Den nævnte masseproduktion sker til det sydkoreanske forsvar, der opstiller en hel mur af artilleri langs grænsen til Nordkorea.

Det fuldautomatiske set-up i et bæltebaseret køretøj betyder, at den sydkoreanske K9'er, ifølge Samsung-folkene, koster omkring 10 procent mere end konkurrenterne i den danske konkurrence.
     Med merprisen følger flere egenskaber og bedre beskyttelse. Mandskabet er bedre beskyttede, da de ikke skal ud af køretøjet for at lade haubitsen. De bliver heller ikke udsat for de sædvanlige påvirkninger ved at stå bagved en skydende haubits. Desuden er de bedre beskyttede både under mission, transport og i hvileperioder.
     K9 Thunder har kun for en besætning på fire, modsat fem mand ved de to andre kandidater. Desuden er der ofte brug for at have en ammunitionslastbil til at følge efter. For mens K9 kan have 48 granater ombord, så har de andre kun 18.
     Bæltekøretøjet K9 Thunder vejer 50 tons, mens eksempelvis Nexters hjulbaserede CAESAR-kanon vejer omkring 18 tons.

Direkte link til denne artikel: www.artilleriet.dk/artikel/5235-Korea--porten-til-europa.htm.

Tweet