Bælter eller hjul - eller begge dele?

søn. 23. mar. 2014



Baggrund:
man. 13. jan. 2014: Krav: PMV'er skal kunne indsættes på Grønland
ons. 18. dec. 2013: Er udviklingen kørt fra bælterne?
fre. 16. aug. 2013: Pansrede kandidater vist frem
tirs. 30. april 2013: PMV'er vist frem i Oksbøl

PMV: Er hjul eller bælter bedst? Det afhænger af fremtidens missioner. Valget er svært. Flere taler for et både-og.

Forsvaret er ved at købe pansrede mandskabsvogne for et milliardbeløb. I udbuddet fra Forsvarets Materieltjeneste, FMT, er der inviteret kandidater fra begge lejre til at byde ind. Testkørsler i Oksbøl i efteråret har snævret kandidat-feltet ind fra otte til fem - tre med bælter og to med hjul.
     Iflg. Forsvarets Materieltjeneste, FMT, er man en smule forsinket med projektet, men forventer endelige tilbud fra de tilbageværende fem leverandører inden for de næste uger.

Leverandører klar til at tale fordele
     Med en ramme på mellem 206 og 450 køretøjer - med et mål omkring 360 stk. i seks konfigurationer - er det danske køb af stor interesse for militær-industrien. Der er nemlig ikke mange europæiske udbud for tiden. Frankrig har netop lanceret et udbud på et par tusinde mandskabsvogne, men det er forbeholdt franske virksomheder - et klokkeklart tegn på fraværet af et åbent marked for forsvarsmateriel i Europa.
     Lugten af storkontrakt får repræsentanter fra mulige leverandører til Danmark for at fortælle om køretøjernes fortræffeligheder, godt bistået af de enkelte landes ambassader. For dem er nationale industrihensyn på spil.

Stordriftsfordele ved kun en type
     Hvilke opgaver skal Danmark løse fremover? Hvad er der råd til?
     Indkøbet vil definere og begrænse Danmarks muligheder i årtier fremover. Her er spørgsmålet om hjul eller bælter væsentlig.
     Forsvaret vil forsøge at ensrette sin vognpark ved over tid at afløse alle pansrede køretøjer og dermed udnytte potentielle stordriftsfordele. I udgangspunktet er hjulkøretøjer billigere end bælter både i anskaffelse og drift. Det betyder samtidig flere køretøjer til internationale operationer, træning og uddannelse.

Hvad anbefaler militæret?
     Forsvarets erfaringer fra de sidste mange års danske missioner i Afghanistan og Irak siger, at bæltekøretøjer giver den bedste kombination af taktiske egenskaber og mobilitet koblet med høj beskyttelse af soldaterne inden i køretøjerne. Og analyser fra den amerikanske hær viser, at hjul er bedst egnet til eksempelvis blødere missioner i civiliserede, bynære områder som fredsbevarende missioner.
     Omvendt giver bæltekøretøjer større bevægelighed i alle typer terræn og i sidste ende bedre beskyttelse af sodaterne. Det lugter af Afghanistan-lignende missioner i Afrika. Samtidig taler Krim-krisen til fordel for en mobil og stærk landstyrke, der kan imødegå russerne, hvis det skulle blive nødvendigt.
     Set ud fra operationelle behov, der er uvisse årtier frem, vil en både-og løsning give Forsvaret værktøjer til den bredeste vifte af missioner. Det er næppe realistisk. Iagttagere mener, at der bliver tale om en kølig kalkule over økonomi (hvilket taler for hjul) overfor soldaternes sikkerhed i skarpe missioner (hvilket taler for bælter).

Forsvarseksperter taler for både-og
     Også forsvarseksperter er usikre på, hvad der vil være den bedste løsning for hæren.
     - Netop typen af konflikter vil betyde meget for typen af køretøj, men udviklingen er jo umulig at forudsige. For 15 år siden havde de færreste gættet på, at Danmark ville have deltaget i tre krige, siger Jens Ringsmose, lektor ved Center for Warstuides, SDU, til ing.dk.
     Jeppe Plenge Trautner er ekstern lektor ved Aalborg Universitet og redaktør for Krigsvidenskab.dk, så helst en både-og løsning.
     - Det hjælper ikke at have det lækreste udstyr i for lavt antal. Man skal have råd til nok køretøjer og til at uddanne det personel, der skal bruge køretøjerne meget grundigt.
     Også lektor Peter Viggo Jakobsen fra Forsvarsakademiet mener, at en kombination af hjul og bælter vil være at foretrække, og det bør der være råd til, pointerer han. Især sammenlignet med hvad der ellers bliver afsat penge til i forsvaret og set over en årrække på 20-30 års brug i forsvaret.
     - Forsvaret har hidtil haft en kombination af hjul og bælter, og for mig at se vil det være tudetosset, hvis forsvaret ikke kan sende begge typer køretøjer ud på internationale missioner. Vi kan umuligt forudsige, hvilke konflikter der venter forude. Bare se på situationen på Krim, siger Peter Viggo Jakobsen.
     Ingen af de tre eksperter vil komme med et konkret bud på af det rette antal køretøjer. Det konkrete antal vil blandt andet komme an på, hvilken struktur hæren skal have fremover. Hæren skal have nok køretøjer til at have soldater udsendt, træne de hold, der skal tage over, og samtidig kunne have almindelige soldater under uddannelse. Det skal ske på samme tid og på flere kaserner. Ellers kan man lige så godt lade være, lyder det.

Direkte link til denne artikel: www.artilleriet.dk/artikel/4880-PMV-Pansret-Mandskabsvogn--baelter-eller-hjul---eller-begge-dele.htm.

Tweet