Uenighed: Hjul eller bælter?

tors. 1. mar. 2012



Baggrund:
man. 13. febr. 2012: PMV'erne skal skiftes ud

Skal hærens over 100 nye pansrede mandskabsvogne have hjul eller bælter? Der er intern uenighed i forsvaret, og Forsvarets Materieltjeneste (FMT) vil have tilbud på begge.

- Det er en tilbagevendende diskussion, der stået på længe, og som har noget at gøre med, hvordan man ser hærens taktiske mobilitet. Det siger Esben Salling Larsen til Ingeniøren. Han er major og militæranalytiker ved Center for Militære Studier, Københavns Universitet.

Bælter, når det er svært at komme frem
     Bæltekøretøjer kan køre næsten overalt. Det øger hærens evne til at operere i svært fremkommelige områder som i Afghanistan. Det er hjulkøretøjerne ikke helt så gode til. Men det er tæt på, forklarer han. Samtidig er bæltekøretøjerne langt bedre egnede til store taktiske panserslag.
     - Tilhængerne af bæltekøretøjer vil mene, at man aldrig bør bygge sine styrker på de foregående krige, men skal se på det fulde spektrum af potentielle konflikter, herunder krige mellem mere ligeværdige modstandere, der kan ligge ude i fremtiden. I sådanne situationer vil hjulkøretøjer ikke have samme mobilitet, siger Esben Salling Larsen.

Analytiker: Hjul er at foretrække
     Alt i alt vil hjulkøretøjerne nok stå bedst i konkurrencen, vurderer militæranalytikeren. Dels grundet et langt lavere logistisk fodaftryk end bæltekøretøjer, dels fordi de er væsentligt billigere i både anskaffelse og drift, så hæren kan få flere af dem.
     Det måske vigtigste er at de kan have et V-formet skrog: Det deflekterer energien fra vejsidebomber op og ud til siden frem for at absorbere energien. Det ses blandt andet ved MRAP-køretøjer (Mine Resistant and Ambush Protected Vehicle). Dem lejer danskerne netop nu af den amerikanske hær for at sikre soldaterne mod et stigende antal vejsidebomber.
     - V-skroget er en teknologi, der er udtænkt af sydafrikanerne under deres krige i blandt andet Namibia, hvor de stødte på mange vejsidebomber. Nu er det ved at blive standard, blandt andet i den amerikanske hær, siger Esben Salling Larsen til Ingeniøren.

FMT: Tilbud på både bælte og hjul
     Blandt andet derfor vil FMT i anskaffelsen både få tilbud på bælte- og hjulkøretøjer. Samtidig lægger FMT op til et internationalt samarbejde. Det er fornuftigt, lyder det fra Esben Salling Larsen.
     - FMT bliver udskældt for meget, men her synes jeg, de gør det rigtige ved at gå objektivt til indkøbet. Flere producenter af de nyere hjulkøretøjer har nogle tilbud, der er ret mobile, også sammenlignet med bæltekøretøjer. Det gælder eksempelvis den amerikanske Stryker eller den fælleseuropæiske Boxer, der begge også lever op til det internationale aspekt, siger Esben Salling Larsen.

Direkte link til denne artikel: www.artilleriet.dk/artikel/4671-PMV-Pansret-Mandskabsvogn--uenighed-hjul-eller-baelter.htm.

Tweet