Otte firmaer jagter milliardordre

ons. 15. aug. 2012



Baggrund:
man. 26. mar. 2012: Forsvaret fik den første PMV i 1968
man. 26. mar. 2012: PMV M113 får endnu bedre minebeskyttelse
tors. 1. mar. 2012: Uenighed: Hjul eller bælter?
tors. 1. mar. 2012: Milliarder skal sikre mod vejsidebomber
man. 13. febr. 2012: PMV'erne skal skiftes ud

Forsvaret er på udkik efter nye, pansrede mandskabsvogne. Det er svært ved at vælge mellem hjul- og bæltekøretøjer, så Forsvarets Materieltjeneste (FMT) får tilbud på begge.

Prækvalifikation
     FMT har gennemført en prækvalifikation af potentielle leverandører for at afklare, om virksomhederne kan leve op til forsvarets krav. Otte har klaret nåleøjet.
     Bl.a. har virksomhederne skullet dokumentere forhold om firmaets økonomiske situation, og hvordan lignende leverancer tidligere er blevet løst, fortæller chefen for projektkontoret i FMT, oberstløjtnant Karsten Kolding til ing.dk.
     - Det er alene for at finde virksomheder, der vil være i stand til at leve op til kontrakten, fortæller Karsten Kolding.
     I forhold til bæltekøretøjer er de prækvalificerede Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft, BAE Systems Hägglunds og Rheinmetall Landsysteme, mens Nexter Systems, Patria Land Systems og Artec byder ind på hjulkøretøjer.
     Den amerikanske våbengigant General Dynamics - European Land Systems er repræsenteret i begge deludbud med to datterselskaber, henholdsvis schweiziske Mowag og spanske Santa B‡rbara Sistemas.

Samlet kontrakt: Både levering og 15 års drift
     Ifølge EU's udbudstidende lyder udbuddet på 360 pansrede mandskabsvogne, APC, Armoured Personnel Carrier, men FMT forholder sig retten til at justere antallet fra mindst 206 til højst 450 køretøjer afhængigt af tilbuddene.
     Kontrakten bliver opdelt i to, som skal indgås med samme leverandør: en på selve indkøbet af køretøjerne og en på 15 års efterfølgende logistik og vedligehold med mulighed for forlængelse på fem år. For kontrakten for logistik opgiver FMT et beløb på mellem en og to milliarder kroner. Karsten Kolding ønsker i dag ikke at kommentere på selve den forventede anskaffelsessum.

Hjul eller bælte: Afventer tilbud
     Internt kan forsvaret ikke blive enige om, hvorvidt man skal have bælter eller hjul under de nye køretøjer. Derfor har FMT opdelt udbuddet i to delaftaler, afhængigt af om der er tale om hjul eller bælter. Ifølge udbuddet skal der dog være tale om mindst fire-akslede hjulkøretøjer.
     - Det er helt klart flere skoler, der sværger til hver deres løsning. Nu afventer vi tilbuddene, og så ser vi, hvordan vi kan skrue den bedste løsning sammen, lyder kommentaren til det spegede emne fra Karsten Kolding.
     Forsvaret ønsker køretøjerne leveret i seks forskellige konfigurationer. Halvdelen af køretøjerne skal leveres i infanteri- samt kommandokonfigurationer, mens den resterende halvdel udgøres af mortér-, ingeniør-, reparations- og ambulancekonfigurationer.

Oktober: Egentlige tilbud
     De nye køretøjer skal erstatte både de nuværende Piranhaer de cirka 50 år gamle PMV M113. De otte virksomheder er nu inviteret til at fremsende et egentlig tilbud på baggrund af forsvarets udbudsmateriale.
     Fristen er den 26. oktober 2012.

Direkte link til denne artikel: www.artilleriet.dk/artikel/4670-PMV-Pansret-Mandskabsvogn--otte-firmaer-jagter-milliardordre.htm.

Tweet